Back

7 Moduri de a verifica rapid dacă unitatea protejată cu care intenționați să faceți parteneriat nu încalcă legea

ADV România, care gestionează Observatorul de Integritate al Unităților Protejate Autorizate, a transmis o solicitare către ANAF privind cuantumul taxei de dizabilitate plătită în 2023 la bugetul de stat de către angajatorii cu peste 50 de salariați, pentru că nu au 4% angajate persoane cu dizabilități. În momentul în care vom avea un răspuns vom face cunoscute informațiile.

Menționăm faptul că o mare parte din companii preferă să achite integral taxa la bugetul de stat pentru că nu au încredere că produsele și serviciile prestate de către unitățile protejate sunt realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu dizabilități și nu sunt intermediate. Astfel încearcă să evite riscul ca la un control fiscal să fie nevoiți să achite taxa care a fost utilizată pentru achiziții neconforme de la unități protejate.

7 Moduri de a verifica rapid dacă unitatea protejată cu care intenționați să faceți parteneriat nu încalcă legea

Prevederile legale în vigoare interzic intermedierea de produse și servicii care nu sunt realizate de către o altă unitate protejată în aceleași condiții de producție și servicii proprii. Acest tip de intermediere este permis doar organizațiilor neguvernamentale ale persoanelor cu dizabilități, autorizate pe codul CAEN de comerț. Din păcate, în continuare o parte din unitățile protejate încalcă prevederile autorizației și intermediază produse și servicii de la furnizori clasici. Iată câteva aspecte care pot fi verificate ușor în ceea ce privește funcționarea unei unități protejate și care vă pot ajuta în luarea deciziei corecte cu privire la un posibil parteneriat pe achiziții:

  1. Verificați site-ul unității protejate! Dacă nu veți găsi mențiuni exprese că produsele sunt realizate în cadrul unității protejate de către persoane cu dizabilități este posibil ca acele produse/servicii să fie intermediate;
  2. Căutați pe internet produsul pe care doriți să-l cumpărați de la unitatea protejată X după numele ofertat! Dacă îl veți găsi și pe alte site-uri care nu sunt unități protejate vă veți da seama că acel produs este intermediat;
  3. Cereți din contabilitatea unității protejate o fișă a mijloacelor fixe să vedeți dacă într-adevăr dețin utilaje/echipamente care să le permită producția! La această cerință puteți adăuga și solicitarea de a face dovada cum sunt înregistrate în contabilitate produsele. Dacă le găsiți ca marfă atunci aceste produse sunt intermediate;
  4. Cereți să le faceți o vizită la sediu sau să intrați pe apel video cu unitatea protejată, atunci când produsele sunt în proces de fabricare! O vizită vă permite să stați de vorbă cu oamenii și să vedeți dacă într-adevăr unitatea protejată are servicii de integrare socio-profesională pentru persoane cu dizabilități și că își asumă real acest deziderat;
  5. Verificați în Registrul Unităților Protejate Autorizate numărul de angajați și cifra de afaceri! Vă puteți da seama ușor ce unitate protejată are capacitate ca număr de angajați să presteze anumite servicii sau să livreze anumite cantități de produse într-un interval de timp stabilit de către achizitor. Comparați cifra de afaceri declarată, numărul de angajați raportați cu cifra de afaceri și numărul de angajați declarate de către compania clasică care activează pe aceleași coduri CAEN. Vă veți da seama ușor dacă unitatea protejată intermediază sau nu activitatea pentru care este autorizată;
  6. Verificați dacă unitatea protejată este întreprindere legată cu o altă companie sau dacă este secție internă a unei companii mari! Și în această situație se întâmplă intermedieri de pe compania mamă pe unitate protejată, aspect ilegal din perspectiva normelor de funcționare a unităților protejate. Dacă cifra de afaceri din Registrul Unităților Protejate este similară sau apropiată cu cifra de afaceri a companiei mamă, iar numărul de angajați pe unitatea protejată este mai mic decât cel al companiei per ansamblu, atunci produsele sau serviciile sunt intermediate;
  7. Verificați dacă pe website-ul unității protejate este disponibil Raportul Anual de Activitate! Unitatea protejată autorizată are obligația ca pe durata de valabilitate a autorizației până la data de 31 ianuarie a fiecărui an să prezinte Autorității Raportul de Activitate pentru anul precedent și să îl publice pe website-ul organizației. Raportul de Activitate este un document care prezintă datele legate de cifră de afaceri, număr de angajați, numărul de contracte rezervate încheiate în baza Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, numărul de contracte încheiate în sensul prevederilor art. 78 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 448/2006.

Catalogul Unităților Protejate Etice și Responsabile 

ADV România a realizat un Catalog al Unităților Protejate Etice și Responsabile pe care îl puteți consulta aici. Dacă aveți cunoștințe de practici incorecte în piață privind funcționarea unităților protejate ne puteți sesiza la adresa de mail office@alaturidevoi.ro sau puteți face o plângere la ANPD, AJPIS și ANAF de pe raza județului în care funcționează unitatea protejată sau la Direcția Generală de Antifraudă Fiscală.

 

Ceea ce ”hrănim” cu achizițiile și banii noștri va contribui pe termen mediu și lung la incluziunea persoanelor cu dizabilități în piața muncii sau la creșterea profiturilor personale a celor care speculează legea.

utildeco
utildeco