Back

Angela Achiței a vorbit pe Startarium despre începuturile și evoluția Fundației Alături de Voi

Cum era antreprenoriatul social la începuturile sale în România? Cum e privit acum? Observați o schimbare în percepțiile asupra sa? 

Afacerile sociale cred că au existat dintotdeauna în România, la o dimensiune foarte mică, cei drept și fără promovare și poziționare pe piață în acest mod. Pur și simplu, aceste inițiative au răspuns unor nevoi constatate în comunitate și au venit cu produse și servicii specifice domeniului. Sectorul a devenit vizibil și de interes odată cu lansarea primelor fonduri europene în 2007-2008. Cei care aveau deja activitate în domeniu, au avut o oportunitate de dezvoltare odată cu aceste fonduri, iar cei interesați de antreprenoriat social, au putut accesa bani pentru start-uri începând cu anul 2015. Tot atunci, a apărut și cadrul legal pentru funcționarea întreprinderilor sociale. Datorită interesului pentru domeniu și aportul pe care îl pot avea aceste afaceri sociale în comunitate, au stimulat și donatorii privați să investească în sector. Pe lângă NESsT România, organizație cu tradiție internațională în dezvoltarea antreprenoriatului social, au apărut diferite inițiative private care au finanțat și susținut cu servicii de mentorat dezvoltarea de afaceri sociale.

În prezent, antreprenoriatul social este de interes în special pentru tineri din perspectiva dezvoltării de afaceri care sunt prietenoase cu omul și mediul, având o puternică componentă de dezvoltare durabilă. Deși se vorbește din ce în ce mai mult în spațiul public despre acest tip de afaceri, încă există o cale lungă în ceea ce privește contribuția pe care o avem fiecare la sustenabilitatea acestor inițiative. Prea puțini oameni, companii și chiar instituții publice, conștientizează faptul, că aceste afaceri sociale, pot crește doar prin cererea și oferta care se creează pe piața pentru produsele și serviciile pe care le oferă. Eu personal, încă aștept momentul, în care fiecare achiziție pe care o facem, să poarte în spate, responsabilitatea a ceea ce se întâmplă cu banul nostru și după ce am făcut achiziția. Să ne uităm ce plus valoare poate genera în continuare pentru om, comunitate și mediu! Mi-ași dori să văd că din ce în ce mai multe companii, că integrează în politica de responsabilitate social corporatistă achizițiile de la întreprinderi sociale și trec practic la următorul nivel: – de la finanțarea de start-up-uri la achiziții responsabile din sectorul antreprenoriatului social.

Din păcate, în România, povestea acestor afaceri sociale vinde prea puțin, undeva aș spune la 3-5% din ceea ce produc. Și vinde în special la prieteni, cunoștințe și oameni care au un set de valori aparte. Mai vinde de Crăciun și Paște.., însă este mult prea puțin, pentru cât plus valoare pot aduce în comunitate!

Citește materialul integral cu Angela pe Startarium https://in.startarium.ro/articole/interviu-angela-achitei 

UtilDeco
UtilDeco
https://www.utildeco.ro