Back

CSR și achizițiile responsabile social

Cum se poziționează companiile față de conceptul de business sustenabil?

Sub presiunea noilor tendințe de consum și a cadrului legal privind adoptarea practicilor de responsabilitate socială, tot mai multe companii înțeleg că adoptarea practicilor de responsabilitate socială sporesc valoarea companiei, îmbunătățesc performanța și reputația. Alături de evoluția indicatorilor financiari, contează impactul social și relevanța relațiilor umane.

Deciziile de investiții se bazează tot mai mult pe analiza valorii pe termen lung a companiilor. Acest lucru înseamă că doar indicatorii financiari nu sunt suficienți pentru a vedea întregul tablou al oportunităților și riscurilor. La fel de importanți sunt acum și factorii nefinanciari – de mediu, sociali și de guvernanță corporativă (MSG). Aceștia contribuie direct la construirea încrederii și reputației unui business, elemente critice pentru reziliența organizațională și pentru viabilitatea pe termen lung.

Prioritățile liderilor în afaceri se schimbă

Focus pe misiune și Responsabilitatea de Mediu, Socială și Guvernanța corporativă

Studiul KPMG, realizat în prima parte a anului 2020, a evidențiat că liderii consideră că organizațiile lor pot juca un rol mai important în societate.

  • 65% consideră că publicul se așteaptă ca organizațiile să își asume provocările sociale;
  • 76% sunt de acord că liderii sunt responsabili personal cu schimbarea în ceea ce privește provocările sociale;
  • 63% dintre respondenți au mutat focusul către componenta socială a factorilor nefinanciari în această perioadă de incertitudine. 

Similar, studiul EY a arătat că aproape 74% dintre managerii chestionați susțin că prioritar pentru companiile pe care le reprezintă este integrarea principiilor de sustenabilitate în strategia de business și managementul operațiunilor.

Sustenabilitatea în mediul de afaceri din România

Conceptul de sustenabilitate a devenit din ce în ce mai popular în companiile din România, în ton cu dialogul purtat la nivel global pe tema dezvoltării sustenabile.

În România, raportarea aspectelor nefinanciare este reglementată prin Directiva Europeană 95/2004 , Ordinul nr. 1802/2014, care include modificările aduse prin Ordinul MFP nr. 1938/2016 și Ordinul MFP nr. 3456/2018.

Potrivit reglementărilor, companiile cu peste 500 de angajați au obligația de a raporta informaţii privind cel puţin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită.

Raportare promoțională sau impact social real?

Programele de responsabilitate socială corporativă nu mai sunt demult o noutate. Orice companie mare derulează astfel de programe, mai mult sau mai puțin relevante pentru misiunea afacerii, prin propriile fundații, prin ONG-uri și donații. De prea multe ori, programele de CSR sunt mai curând activități promoționale.

Mai mult decât programe de CSR – Impact Social Total (Total Societal Impact)

Wayne Visser, unul dintre liderii mondiali în responsabilitate socială corporativă, spune că activitățile de CSR trebuie să fie revizuite. Însuși conceptul de CSR i se pare că nu mai este potrivit și promovează conceptul de business sustenabil. Un concept care integrează mult mai mult decât o campanie făcută în numele binelui. Visser afirmă că sustenabilitatea în afaceri este despre găsirea sinergiilor inovatoare care produc soluții pentru un viitor mai sigur, mai inteligent, durabil, bazat pe reziliență, accesibilitate, economii prospere și circulare.

Există multe căi prin care putem spori satisfacția în viață și una dintre cele mai puternice este să facem o diferență în lume și în viața altora.

Wayne Visser

Mai mult decât rezultatele unui program de CSR, contează impactul social total. În acest sens, Boston Consulting Group (BCG), pionier în strategie de business din 1963, propune conceptul de Total Societal Impact (TSI).

?Cercetările BCG au arătăt că marjele de profit ale performerilor de top pe criterii nonfinanciare (MSG) erau cu până la 12.4% mai mari față de companiile care pe aceleași criterii aveau o performanță medie.

⇢ Concluzia este evidentă: grija față de mediu, comunitate și etica în guvernanța corporativă sporesc performanță organizațională.

Cum pot companiile să creeze valoare socială și să-și crească scorul de impact social total?

Dincolo de raportarea obligatorie a inițivelor CSR, este important de reținut faptul, că acele companii care aleg să fie responsabile și transparente în acest proces, aleg de fapt să fie sustenabile.

CSR și sustenabilitate autentică înseamnă să investești în proprii angajați și să le creezi condiții favorabile de muncă. Mai înseamnă să fii etic și transparent în raport cu clienții și furnizorii tăi și să faci achiziții responsabile care aduc plus valoare la rândul lor în comunitate. De asemenea, înseamnă să protejezi mediul și sănătatea oamenilor, afacerea crescând prin inovație, diferențiere și competitivitate și nu prin exploatarea unor pârghii sau practici nesustenabile pe termen lung.

Alături de programele de CSR, care rezolvă probleme punctuale în comunitate, alături de grija pentru angajați și practici sustenabile de mediu, achizițiile responsabile social ajută companiile să-și sporească impactul social, care ulterior se reflectă în performanță mai mare, parteneriate de succes și clienți fideli.

Acum, achizițiile sociale beneficiază și de un cadru legal, prin care companiile cu peste 50 de angajați, pot să deconteze achizițiile de la unități protejate în contul taxei pe dizabilitate. Acest lucru, permite companiilor să beneficieze de bunuri și servicii competitive și în același timp să își reducă costurile.

Este important ca achizițiile pe care le fac companiile să fie de la unități protejate autorizate în baza noilor prevederi legale – Legea 145/2020 și Legea 193/2020, care modifică Legea 448/2006. Acum se pot deconta doar produse și servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu dizabilități, ceea ce înseamnă că intermedierile de produse și servicii nu mai sunt permise.

➡️ Consultă Lista Unităților Protejate Autorizate.

➡️ Solicită oferta UtilDeco – cea mai mai premiată unitate protejată din România.?


Sursă imagine.

Resurse care ne inspiră:

UtilDeco
UtilDeco
https://www.utildeco.ro