Back

Demersuri Pentru a Crea un Sector Etic și Responsabil al Unităților Protejate Autorizate

unitati protejate autorizate ANPD

În numărul anterior al newsletter-ului nostru am detaliat o serie de nereguli grave pe care le-am constatat în funcționarea unităților protejate autorizate. În paralel cu acest articol, ADV România, acționar unic al unității noastre protejate UtilDeco, a solicitat Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități o serie de demersuri care să fie întreprinse pentru a aduce mai multă claritate cu privire la funcționarea acestui sector:

  1. Să publice ANPD un punct de vedere actualizat pe propriul site și să trimită o notificare către unitățile protejate cu privire la interpretarea articolului 78 din lege. ANPD a publicat în acest sens un comunicat de presă pe care îl puteți vizualiza aici. Următorul paragraf, explică foarte clar, că vânzarea și intermedierea de produse de către ONG-urile persoanelor cu handicap, poate fi realizată doar cu produse și servicii realizate de către o altă unitate protejată autorizată.
  2. Să revizuiască de urgență normele de aplicare a legii pentru a furniza detalii suplimentare cu privire la acest aspect și a nu permite loc de interpretare și abuz. ANPD a comunicat că s-a format un grup de lucru care urmează să vină cu propuneri în acest sens.
  3. Să demareze un proiect de lege care să interzică vânzarea/intermedierea de către produse și servicii în general și să reglementeze totodată mai multe aspecte cu privire la scopul acestei legi. ANPD a comunicat, că și în acest sens, a fost constituit un grup de lucru pentru a formula o propunere guvernamentală de modificare a Legii 448/20026.
  4. O altă solicitare oficială a vizat publicarea în Registrul Unităților Protejate a datelor aferente anului 2023 în ceea ce privește cifra de afaceri, suma decontată din fondul de handicap, numărul total de angajați, numărul de angajați cu dizabilități și adresa site-ului unde se publică de către UPA a raportului trimis la ANPD. Momentan, aceste date încă nu sunt încă publicate, deși au trecut mai bine de 4 luni de la data transmiterii acestor informații de către unitățile protejate.

ANPD ne-a comunicat că au solicitat oficial și au demarat o serie de întâlniri cu reprezentanții ANAF pentru a clarifica rolurile acestei instituții în verificarea unităților protejate și a angajatorilor care decontează din această cotă pe dizabilitate. Propunerea noastră a fost ca cele 2 instituții să realizeze un ordin comun de verificare și monitorizare a unităților protejate autorizate pentru a clarifica mai multe aspecte care țin de respectarea legii și sancționarea derapajelor.

Între timp, în cadrul Observatorului de Integritate UPA am solicitat de la ANAF să ne fie comunicate pentru 2023 următoarele date: suma colectată la bugetul de stat din taxa pe dizabilitate și numărul de persoane cu dizabilități angajate. ANAF a răspuns la adresa noastră și ne-a comunicat informațiile solicitate. Urmează ca, după ce se publică datele în Registrul Unităților Protejate Autorizate cu privire la numărul de locuri de muncă create pentru persoanele cu dizabilități și valoarea contractelor decontate pe taxa pe dizabilitate, să revenim cu o analiză detaliată a evoluției acestui sector în ultimii 3 ani.

utildeco
utildeco