Back

Unitățile Protejate Autorizate: Raportare anuală și controale stricte pentru respectarea legislației

Unitățile protejate autorizate Raportare anuală și controale stricte pentru respectarea legislației

Până la data de 31 ianuarie 2025, unitățile protejate autorizate au obligația de a depune raportul anual de activitate la Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPD), conform prevederilor art. 82, aliniatul 2 și 3 din Legea 448/2006.

Consecințele nerespectării obligației:

  • Suspendarea autorizației de funcționare ca unitate protejată;
  • Retragerea autorizației;
  • Obligația rambursării integrale a facilităților de care unitatea protejată a beneficiat pe durata funcționării.

Controale și verificări organizate de ANAF

Mai multe companii private și unități protejate au raportat că au fost supuse controalelor încrucișate organizate de către ANAF.

Aspectele vizate:

  1. Intermedierea de produse și servicii:
    Se verifică dacă produsele sau serviciile declarate sunt realizate efectiv de către persoane cu dizabilități din cadrul unităților protejate autorizate, conform legislației. Inclusiv această obligație trebuie respectată de către ONG-urile autorizate ca unități protejate care au voie să intermedieze doar produse și servicii realizate de către alte UPA.
  2. Vânzarea de produse prin leasing și închiriere:
    Produsele închiriate (ex. copiatoare sau laptopuri) nu pot fi deduse integral din taxa pe dizabilitate, deoarece acestea nu sunt fabricate de către unități protejate autorizate, ci de către alte companii clasice.

Exemple de încălcări sancționate:

  • Intermedierea mascată realizată de ONG-uri autorizate ca unități protejate, prin vânzarea de produse care nu sunt fabricate de către persoanele cu dizabilități.
  • Leasing-ul sau închirierea de bunuri care nu sunt produse de angajații din unitatea protejată autorizată.

Rolul Observatorului de Integritate UPA

În 2024, în cadrul Observatorului de Integritate UPA, gestionat de către ADV România, au fost semnalate nereguli legate de activitatea unor unități protejate care încalcă condițiile de autorizare.

Autoritățile sesizate, inclusiv ANAF, ANPD și Inspecția Socială, au confirmat aplicarea unor sancțiuni, acolo unde au fost constatate încălcări.

Ce trebuie să respecte unitățile protejate autorizate:

  • Deținerea infrastructurii umane și tehnologice necesare pentru producerea bunurilor sau prestarea serviciilor deductibile;
  • Respectarea condițiilor de autorizare privind implicarea directă a persoanelor cu dizabilități în realizarea produselor sau a serviciilor.

Achiziții responsabile social – Alegeți partenerii etici!

Pentru a susține transparența și etica în acest sector, Observatorul de Integritate UPA a realizat un catalog al unităților etice și responsabile, disponibil aici. Acest catalog poate ajuta companiile să identifice parteneri de încredere, care respectă toate condițiile de autorizare.

Fiți parte din schimbare! Alegeți să colaborați cu unități protejate care respectă legislația și promovează incluziunea socială reală. Contribuiți la dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil și incluziv.

Pentru mai multe detalii sau sprijin în alegerea partenerilor potriviți, ne puteți contacta la adresa office@alaturidevoi.ro .

utildeco
utildeco